Materiały do nauki
ROSYJSKA SZKOŁA NARODOWA
Ojciec rosyjskiej szkoły narodowej:
Potężna Gromadka
Muzyka
Michaił Glinka
Michaił Glinka
Milij Bałakiriew
Aleksander Borodin
Aleksander
Borodin
·
obraz muzyczny "W stepach Azji Środkowej" - utwór
o obraz muzyczny "W stepach Azji Środkowej" - wiadomości
o obraz muzyczny "W stepach Azji Środkowej" - wiadomości
Mikołaj Rimski-Korsakow
Obrazy
muzyczne suity symfonicznej nawiązują do "Baśni z Tysiąca i jednej
nocy", jednak nie przedstawiają żadnej z opowieści tego zbioru. Najważniejsza
od strony muzycznej jest prezentacja dwóch głównych tematów:
-
ornamentalnego i, orientalnego tematu Szeherezady, zagranego po raz pierwszy
przez skrzypce.
-
gwałtownego i groźnego tematu Sułtana, zaprezentowanego przez orkiestrę.
Z biegiem
utworu, w kolejnych jego częściach temat Szeherezady jest coraz pewniejszy i
zaczyna górować nad tematem Sułtana, który w końcowej fazie utworu blednie i
łagodnieje. W ten sposób kompozytor w mistrzowski sposób, przy użyciu świetnej
instrumentacji, ukazał przemianę złego Sułtana i mądrość Szeherezady. Utwór
należy do kręgu muzyki programowej.
1) Morze
i okręt Sindbada
2) Opowieść
o księciu kalenderze
3) Młody
książę i młoda księżniczka
4) Święto w Bagdadzie. Morze. Okręt rozbija się
na skale na której wznosi się posąg żelaznego jeźdźca
Mikołaj Rimski-Korsakow
Mikołaj
Rimski-Korsakow
Modest Musorgski
"Borys
Godunow" to jedno z dzieł muzycznych o szczególnym znaczeniu dla historii
muzyki, w szczególności zaś dla muzyki rosyjskiej i w twórczości samego
Musorgskiego. Jest to dzieło oparte na poemacie Puszkina. Musorgski stworzył 7
scen operowych malujących wyraziście tragedię rosyjskiego ludu oraz polityczną
anarchię. Na tym tle zarysowuje się osobisty dramat cara Borysa.
W pierwszej wersji
kolejne sceny były luźno powiązane. Zarzucano też operze brak wyrazistej roli
kobiecej. Natomiast pod względem muzycznym opera była tak nowatorska i nietypowa,
a "rewolucyjny" charakter libretta sprawił, że władze Carskiej Opery
nie chciały wystawiać "Borysa Godunowa".
Jednak Musorgski w
ciągu dwóch lat opracował nową wersję, tym razem 4-aktową. Dodał w niej tzw.
"polski wątek" ukazujący fałszywego Dymitra na dworze wojewody
Mniszcha oraz partię kobiecą w osobie Maryny. W tym kształcie opera została
owacyjnie przyjęta i na stałe wpisała się w repertuar oper rosyjskich i nie
tylko.
Źródło: Przewodnik
Operowy Józef Kański, PWM 1997
Modest Musorgski
Promenada 0'35
Gnom 1'47
Promenada 4'15
Stary zamek 5'05
Promenada 10'16
Kłótnia dzieci
10'40
Bydło 11'40
Promenada 14'40
Taniec kurcząt w
skorupkach 15'14
Samuel Goldberg i
Szmul 16'26
Promenada 18'52
Plac Targowy
Limoges 19'47
Katakumby 21'10
Z umarłymi w
języku umarłych 22'57
Chatka na kurzej
stopce 25'38
Wielka Brama
Kijowska 29'00
"Obrazki z wystawy" napisał
Musorgski po stracie drogiego przyjaciela Wiktora Hartmana - rysownika,
architekta i projektanta. W rok po śmierci Hartmana w Petersburgu została
zorganizowana wystawa szkiców, projektów i akwarel artysty. Musorgski
wielokrotnie oglądał wystawę i tak zrodził się pomysł najsłynniejszego chyba
dzieła światowego zainspirowanego konkretnymi obrazami.
Pięciokrotnie przedstawiona
promenada - przechadzka jest muzycznym autoportretem kompozytora kroczącego w
zadumie przez wystawę. Kolejne obrazki w barwny sposób oddają nastrój
oryginalnych dzieł malarskich o tym samym tytule.
Modest Musorgski
W 1922 Maurice Ravel
zinstrumentował "Obrazki z wystawy" i w tym kształcie są one
wykonywane na salach koncertowych.
Modest Musorgski
Jest to muzyczna fantazja o nocy
pełnej ludowych wierzeń o czarownicach, diabłach, duchach; które na dźwięk
dzwonu kościelnego rozpraszają się i nikną. Jest to utwór, który Musorgski pozostawił
w formie niedokończonej - a właściwie szkicowej. Kompozytorem, który
zainspirowany szczątkowymi owymi notatkami ukończył dzieło jest Mikołaj
Rimski-Korsakow.
Modest Musorgski
Wiadomości na podstawie książki:
T.Malecka "Słowo, obraz i dźwięk w twórczości Modesta Musorgskiego"
Świat dziecka zajmuje szczególne
miejsce w twórczości Modesta Musorgskiego. Pieśni "W izbie
dziecięcej" są przepięknymi miniaturami muzycznymi, których dziecko jest
głównym bohaterem. Pieśni są właściwie monologami dziecięcymi. Teksty napisał
sam kompozytor.
Są one oczywiście w języku
rosyjskim, dlatego poniżej umieszczamy krótkie opisy pt: "O czym pieśń
opowiada".
Dziecko ma swoje kłopoty,
przygody i problemy z którymi chce sobie w jakiś sposób poradzić. Niestety -
jak to dziecko - często nie dopuszcza dorosłego do głosu - prowadząc rozmowę
kierując się emocjami. Nierzadko kończy się to płaczem, złością, czy
bezradnością.
Z nianią: 0'30
Dziecko prosi nianię o bajkę: najpierw " o strasznym dziadu",
później o zabawną "o królu i królowej". Widać słyszało ją już wiele
razy - bo właściwie samo ją opowiada, przerywając co chwilę niani. Słowa
dziecka są często urywkami zdań - są o momentach, które dziecko najlepiej
pamięta i które mu się najbardziej podobają.
W kącie: 2'28
Bohaterami pieśni są: Michaś, Niania i kot. Zdenerwowana Niania stawia
Michasia do kąta za psoty. Michaś oczywiście uważa, że jest niesłusznie
ukarany, bo to kot, a nie on zaplątał kłębek z włóczką.
Żuk: 4'12
Chłopczyk w tej pieśni opowiada o swojej przygodzie, gdy napotkał na
drodze żuka. Według relacji chłopca - zderzył on się z owadem. Początkowo bał
się żuka, a po chwili już zamartwiał się, czy jednak żukowi nic się nie stało.
Na końcu pieśni - prosi nianię o wyjaśnienie - co się tak naprawdę stało z
żukiem.
Z lalą: 6'38
Dziewczynka
usypia lalkę swym śpiewem. Opowiada jej bajki: "o starym dziadu",
"o burym wilku", "o ciemnym borze". Jednak nie te bajki
usypiają lalę, ale kolejna "o dziwnej, wiecznie zielonej wyspie, na której
ptaki śpiewają dzień noc"
Przed
zaśnięciem: 8'30
Pieśń ta jest modlitwą dziecka przed zaśnięciem. W momencie kiedy
dziewczynka zapomina słów pacierza - zwraca się do niani o pomoc. Dziewczynka
ucieka od wyuczonych regułek - modli się po swojemu, wylicza swoich krewnych.
Gdy śpiąca zapomina obowiązkowych słów, których niania uczy: "Boże zmiłuj
się nad nami" zostaje zbesztana przez opiekunkę. Na koniec dziewczynka
powtarza za nianią, pytając: "czy dobrze?"
Kot Bartek:
10'36
Kot chciał wyciągnąć ptaszka (gila) z klatki. Dziewczynka, chcąc
ratować gila uderzyła się o klatkę. Płacząc z bólu - opowiada mamie swoją
przygodę.
Jazda na kiju:
12'31
Pieśń opowiada o chłopczyku bawiącym się w jazdę konną. Do tego celu
używa drewnianego kija. Słychać odgłosy tętniących kopyt. Nagle chłopczyk
upada, płacze. Pociesza go mama. Gdy ból ustąpił chłopiec wraca do szalonej
jazdy.
Komentarze
Prześlij komentarz